onsdag, juli 09, 2008

Heinz - reklamfilm för Deli Mayo



Heinz i Storbritannien anlitade den mångfaldigt prisbelönade reklambyrån AMV bbdo för att göra en reklamfilm som skulle visas på TV under fem veckor. Redan efter mindre än en vecka bestämde sig dock Heinz för att inte längre visa den. Anledningen var att det kommit cirka 200 klagomål om att filmen var stötande, opassande och olämplig för barn att se.

- Vi lyssnar på våra kunder och noterade att några konsumenter hade invändningar mot innehållet. Därför bestämde vi oss för att inte visa den, säger en av cheferna för Heinz.

Så ska en slipsten dras. Man gör en harmlös reklamfilm, ser till att krydda med något som man vet kommer att reta upp åtminstone några inskränkta personer. Sedan slutar man snabbt att visa filmen och ber offentligt om ursäkt för att man upprört vissa konsumenter. Resten sköter media om.

Spaltkilometrar med gratis reklam i pappers- och nättidningar. Filmen sprids i en rasande fart på internet, ofta med det säljande ordet banned/förbjuden i rubriken. Heinz spar dessutom in dryga kostnader för sändningstid i TV.

...och nu har även jag blivit en del av deras marknadsföring.

1 kommentar:

anna wintour sa...

Den var väl inte alls stötande den var vacker fylld med kärlek. Kocken spelar lite matcho men ändå är den som lagar maten och vill ha kärlek.

www.veckomagasinet.se